lördag 18 januari 2014

Mer om fettprocent och fettprocentmätning

Nu har jag gjort en fettprocentmätning!

Med en kaliper nyper man tag runt huden och får på så sätt ett hudveck med underhudsfett mellan fingrarna. Där nyper du till med kalipern och läser av. Normalt så mäter man på tre eller tom. sju ställen på kroppen och kollar sedan i en tabell som uppskattar ens fettprocent.

Mätpunkter


Här är en bättre tabell än den jag hittade igår från Wikipedia.

Kroppsfett Procent Kategorier
Kvinnor – % Kroppsfett
Män – % Kroppsfett
Nödvändigt Fett
10-12%
2-4%
Atletisk/Idrottsman
14-20%
6-13%
Fitness/Vältränad
21-24%
14-17%
Acceptabelt
25-31%
18-25%
Överviktig
32%+
25%+

Jag satsar ju självklart på en nivå som fitness/vältränad 21-24%. Helst atletisk/idrottsman! Jag ligger tyvärr just nu på ca 26,5%, men jag vet att jag faktiskt har jobbat ner mig från ca 32% som jag hade för ett par år sedan och ändå vägde jag garanterat 10 kg mindre då :) Inte så kul dock att läsa att min fettprocent hamnar i kategorin dom som inte tränar.... hrmpft.... :(

Men, sen kan man ta detta med en nypa salt och det finns alltid felmarginaler... man kanske har samlat på sig vätska under huden osv.... Lite kul är det i alla fall och definitivt bättre mått än vågen! Vågen skulle väl ha gått bananas och lagt mig under BMI kategorin fetma... höhö

Skönt dock att veta att jag ligger på en acceptabel nivå nu när jag ändå är kostrådgivare. Annars skulle jag väl inte riktigt vara trovärdig om jag hade massor med övervikt och försökte att ge kostråd? Eller vad tycker ni?

Nödvändigt kroppsfett

För att kroppen ska fungera ordentligt behöver vi en andel kroppsfett. Detta varierar både från individ till individ men specifikt mellan könen, kvinnor rekommenderas inte gå under 10% kroppsfett medans män kan gå så långt ner som 2%. Dessa är absolut minimum värden och ingenting att eftersträva, bodybuilders går sällan under 5% kroppsfett även i slutet av deff-perioder inför tävlingar.

Atletisk – Idrottsman

Denna nivå tillhör generellt de väldigt aktiva inom muskelbyggande eller aktiva sporter eller tränande individer som aktivt sysslar med fettförbränning. Vid denna nivå kommer tydlig muskel definition och är en bra bit under genomsnittet. Här skiljer det också en hel del mellan kroppsfettet på män och kvinnor, kvinnor ligger mellan 14-20% kroppsfett medans män ligger på mellan 6-13%. Denna nivå av kroppsfett ses som hälsosam om den kommer från en aktiv livsstil och inte från undernäring.

Fitness – Vältränad

Detta är nivån där aktiva, vältränande individer hamnar, med vardaglig motion och en normal kosthålling. Vid denna nivå kan det variera i muskel definition. Här ligger kvinnor mellan 21-24% och män mellan 14-17%.

Acceptabelt

Acceptabel nivå av kroppsfett. Detta är en vanlig grupp, oftast utan en aktiv livstil. Kvinnor ligger mellan 25-31% och män mellan 18-25% kroppsfett.

Överviktig

Överstiger du 32% som kvinna eller 25% kroppsfett som man så tillhör du nivån överviktig. Vid dessa nivåer kan kroppsfettet vara en hälsorisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar