torsdag 16 januari 2014

Fettmätning

Igår fick jag hem min kaliper som jag beställt! Den mäter fettprocent. Fettprocentmätning är ett bättre sätt att mäta sin kroppssammansättning än vågen. Vågen mäter bara tyngden genom att mäta den kraft som krävs för att bära upp din kroppsvikt. Den säger ingenting om din kroppssammansättning, alltså vad din kropp består av?

Jag och en annan tjej kan tex vara lika långa och väga exakt lika mycket, men se helt olika ut beroende på kroppssammansättningen. Jag kan tex se 10 kg mindre ut om jag är vältränad och har mer muskler än fett på min kropp medans den andra tjejen ser mycket större ut pga. högre fettprocent.


För mig är inte siffrorna på vågen intressanta längre utan jag vill veta vad min kropp består av. Genom att göra fettmätning en gång i månaden kan jag ju se om det går åt det hållet jag vill, dvs. bygga mer muskler och minska i fettprocent. Återkommer med siffror om jag vågar ;)

Normal andel kroppsfett

För kvinnor gäller följande intervall:
  • 12–14 % svältgräns
  • 14–18 % mycket mager
  • 20–30 % normalt
  • 30 %– fetma

För män gäller följande intervall:
  • 2–4 % svältgräns
  • 4–8 % mycket mager
  • 12–24 % normalt
  • 24 %– fetma
Män ska ha cirka 10 procentenheter mindre fett än kvinnor, eftersom deras kroppar är annorlunda byggda, de har mindre fettvävnad. För att ha full hälsa behövs för normala aktiva män minst 4 %.

Källa: Wikipedia

3 kommentarer:

  1. Hur fungerar den där kalipern? Smidigt att kunna mäta själv hemma!
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man klämmer ihop huden (försöker få med så mycket underhudsfett det bara går) mellan fingrarna och placerar den här "tång liknande" kalipern på just det stället man klämmer med fingrarna och så klämmer man åt kalipern.

      Man mäter på tre olika ställen och summerar resultatet. Sedan har jag en tabell där man går efter ålder och summan man fick av mätresultaten.

      Kvinnor och män har lite olika ställen där man mäter.

      Jätteintressant och kul faktiskt! :)

      Radera
    2. Spännande, framför allt att man kan mäta dag 1 och sen åter igen då om tex 3 månader och se vad som händer på vägen :-)
      M

      Radera