fredag 24 maj 2013

Operation 2013-05-23

äcklig bild... blunda nu!
Ja, som ni alla vet, så opererades jag igår. Fick registrera mig kl 8 och gå upp till avdelningen där två andra kvinnor redan låg och väntade på sina operationer. Enormt lång väntan tills det var dags att rullas in kl 12.30. Sen sövdes jag och operationen tog bara en halvtimme, men jag vaknade upp vid uppvaket först vid 14.30-tiden.

happy feet? snygga strumpor
Var lite groggy efter morfinet och hade fruktansvärt ont i höfterna. Vafan? Inte hade jag fått nya höftkulor, eller? Man vet aldrig... haha. Skulle upp och fika och fick i mig lite thé, ost, skinka och paprika. Sen tog det inte lång stund innan illamåendet kickade in och jag kräktes.

en låååång sjukhuskorridor

fika
Låg och våndades av smärtan i mina höfter och fick mer morfin. Sen skulle jag prova att kissa, men jag var inte kissnödig, så det fick vänta. Dom andra patienterna fick åka hem och jag låg kvar. Klockan började närma sig 19 och dom stänger dagavdelningen kl 20, så nu var jag tvungen att kissa för att kunna åka hem. Kunde typ tömma halva blåsan och sjuksköterskan var inte nöjd, men sa att jag fick åka hem om jag hade koll på kisseriet. Om jag fick problem skulle jag ringa dom omgående och åka in till akuten för att tömma blåsan. Hemma vankade jag runt som en skitnödig cowboy!

Så här bredbent satt jag... kunde inte få ihop benen!
Och det var just det som hände! Det blev värre och värre på morgonen och jag fick ondare och ondare och kunde inte kissa. Ni vet hur det känns när man är jättekissnödig och måste springa till toaletten och vilken lättnad det är när man är klar. Ja, men jag var jätte jätte kissnödig HELA tiden, men kunde inte kissa. Började kallsvettas och må riktigt dåligt. Ringde akuten och kom in vid 10.30-tiden.

Störtjobbigt att stå i väntrummet och vänta på min kirurg som skulle undersöka mig först kl 11.20! Smärtan var olidlig och jag hade rätt. Min blåsa var nästan färdig att spricka. Över 1,5 liter fick dom tömma och vilken lättnad det var! Nästan bättre än sex! Jo, om jag tänker efter så var det faktiskt bättre!

Dom drog i mitt inopererade gummiband och fy fan vad ont det gjorde. Det här har typ varit värre än att föda barn. Tårarna bara rann... Inget fel på gummibandet, men jag fick prova att kissa igen, men det gick inte :( Då beslutade dom att sätta in en kateter som ska sitta under helgen så att min blåsa får vila och återhämta sig. Uttorkad var jag också, men inte ville jag fylla på med mer vätska under hela morgonen, eftersom blåsan redan då var sprickfärdig...

Nu känner jag mig som en 80 årig gammal tant med påse på magen (eller min påse sitter på låret).... Konstig känsla att stå och kissa... haha... bara att öppna kranen och tömma påsen! Nu låter det lite äckligt, men vill vara ärlig och berätta att sånt här kan hända efter en simpel operation.

Nu ska jag tillbaka för kissobservation på måndag-tisdag och om allt går bra behövs inte en omoperation. Nu håller jag tummarna för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar