torsdag 2 maj 2013

LCHF Granola

Jag älskar müsli, men jag kan inte äta dom som säljs i affärerna, eftersom dom ALLTID innehåller för mycket socker. Därför gör jag min egen. Bjuder på receptet på världens godaste müsli/granola och det bästa med den är att det inte är någon tillsatt socker i den. Går väldigt snabbt att göra också.


Så här gör jag min:

2 dl hackad sötmandel
1 dl kokosflingor
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1/3 dl hela linfrön
1 tsk vaniljpulver (ekologisk)
1 msk kakao eller kanel
3 msk flytande kokosfett eller rapsolja
2 msk sukrin melis eller annan sötning

Blanda ihop allting ordentligt. Häll i lite olja i stekpannan och låt pannan bli varm, vrid sen ner värmen lite och häll i granolan. Rör om ganska ofta, så att den inte blir bränd. När den har rostats färdigt häll över den i en skål för att svalna. Den är fortfarande lite oljig, men när den svalnat ordenligt, så blir den krispig. Förvara i en glas eller plastburk. Enjoy!

Tips! Du kan även tillsätta torkad hallon eller blåbär i din granola eller ännu fler andra nötter. Gör den efter din egen smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar