torsdag 15 augusti 2013

LCHF vs Paleo

Har tänkt lite på det här med skillnaden på LCHF och Paleokosten. Jag har ätit LCHF sedan sommaren 2010 och då är ju alla frukter bannlysta även underjord grönsaker. Dock äter man mycket feta mejerier. Man blir lite kolhydratnojig och man vill inte få i sig för mycket kolhydrater under en hel dag även om dom flesta kanske kommer ifrån grönsaker.


Med Paleo äter du inga mejerier, men däremot frukt och tom. torkad frukt. Det där med torkad frukt har jag inte riktigt börjat med än och kan inte riktigt köra Paleo helt fullt ut. 1-2 frukter om dagen (banan) vid träning eller efter en måltid har jag börjat med. Det gamla "begränsningen av kolhydrater tänket" kickar oftast in just när det gäller frukt. 

Nu tränar jag ju väldigt hårt, så min kropp klarar av kolhydrater bättre nu och jag kan äta lite mera av en liberal LCHF kost (liknar Paleo) vilket betyder att jag kan hålla mig mellan 50-100 g kolhydrater/dag. 

Just nu under min deff registrerar jag all min mat, så att jag ser att jag hamnar rätt, men när deffen är över är tanken med Paleokosten att man inte ska behöva hålla koll på kolhydraterna på samma sätt som med LCHF. Du ska bara hålla dig till så ren, oprocesserad och naturlig mat som möjligt. Jag har hittat så många smarriga Paleorecept som jag kommer att prova och dela med mig i min blogg :) 

Nu undrar säkert många av er att varför måste man hålla på och begränsa sig? Kan man inte äta av allt, men i lagom mängd? Lagom med mat och lagom med motion? 

I min värld när det kommer till mat, så finns det inget som heter lagom. Existerar inte! Jag kan inte äta av allt och bara lagom. Visst kan jag följa typ viktväktarna och äta av allt, men tyvärr kan jag hålla det max i 2-4 veckor och jag går då hungrig och sötsugen och sen "svullar" och "frossar" jag i mig av allt när jag inte orkar kämpa emot längre. Sån är jag. 

En matmissbrukare som inte kan äta lagom av allt och att känna att varje dag är en kamp med maten är inte ett hälsosamt liv för mig. När jag utesluter socker, stärkelse och gluten från min kost, då plötsligt försvinner matmissbruket och sötsuget. Jag är mätt och belåten och den dagliga kampen är över! Jag behöver inte kämpa längre utan det kommer bara naturligt. Min trivsamma livsstil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar