måndag 10 mars 2014

Varför du ska satsa på tung styrketräning?


En sak först: Att lyfta tyngre vikter kommer inte att göra dig till Hulken. Faktum är att lyfta en tyngre uppsättning hantlar kan faktiskt leda till en mindre, starkare dig. Här finns två viktiga skäl varför du ska välja tyngre vikter.
       
Du kommer att gå ner i vikt snabbare: Vem vill inte gå ner i vikt på det effektivaste sättet? Oavsett vilken vikt i hanteln du väljer - om du gör med 3 kg eller om du gör med 6 kg - om du inte är trött efter rep nummer 10, då behöver du gå lite tyngre. Om du är konsekvent med att göra detta, så kommer du att se förändringar i din styrka och i din muskelmassa. Mer muskelmassa är lika med högre ämnesomsättning, så maximera kroppens fettförbränning genom att utmana dina muskler med tyngre vikter.

Du kan forma om kroppen: Cardio kan hjälpa dig att bli av med överskottskilona, men det är vikterna som hjälper dig att skulptera en stark och tonad utseende. Du kommer inte att ändra formen på din kropp med konditionsträning, du kommer bara att vara precis som du är, men du kommer att bli en mindre version av dig själv! Alla dina brister och komplex kommer att vara detsamma, allt kommer bara att vara i en mindre storlek. Självklart, om du inte är van vid styrketräning, börja smått och arbeta dig upp till tyngre vikter. Om man börjar för tungt kan det leda till skador som hämmar alla dina försök med att gå ner i vikt. 

Riktlinjer att gå efter: Dom klassiska rekommendationerna när det kommer till intensitet är att 1-5 reps leder till ökad styrka, 6-8 leder till en kompromiss mellan styrka och muskeltillväxt, 9-12 reps leder till muskeltillväxt och allt över det leder till ökad muskeluthållighet. Den som är intresserad av att göra musklerna uthålliga kan gå på pass som tex BodyPump.

Alla har olika mål med sin träning, men detta var ett tips för hur man kan få en tonad och stark fysik :)


2 kommentarer:

  1. Styrketräning is da shit! ;)
    Jag har lite frågor, läste att du under deffen håller dig till ca 1500 kcal och är nyfiken på hur det funkar i kroppen.
    -Blir 1500 kcal av "kolhydrat/fitness-kost" lika i kroppen som av LCHF-kost? Hoppas du förstår frågan ;-)
    -Skulle du kunna köra fakir och få samma resultat/vitknedgång men utan att räkna kcal?
    /Pernilla G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Om du kollar under blogg kategorin Fakiren här till höger någonstans, så kan du läsa om min fakirtid. Kommer ihåg att jag var otroligt mätt, men det blev lite tråkigt efter ett tag. Visst minskade jag i centrimetrar och det funkar verkligen!

      Du behöver inte räkna kalorier med fakiren. Jag har kört det en gång innan också, precis när jag började med lchf. Då körde jag en fakirperiod på 7 veckor och ibland kollade jag av hur många kalorier det blev och vissa dagar var jag uppe i 3000 kcal och vissa bara 800 kcal och ändå gick jag ner i vikt! MEN kalorierna fick inte styra utan jag skrev bara in maten på kvällen när jag redan ätit allt bara för att kolla hur dom låg till.

      Jo, min dotter kör den vanliga "kolhydrater tillåtna" deffen och jag kör lchf och vi båda har gått ner lika mycket. Proteinerna ligger lika för oss båda, men hon äter mer kolhydrater och mycket mindre fett. Jag har tvärtom. Det jag märkt är att hon är lättirriterad och sugennästan hela tiden och det är inte jag :) Så, jag föredrar att slippa suget som man oftast ändå får när man matar kroppen med kolhydrater och äter minimalt med fett! Hon får definitivt kämpa mer och försöka att motstå suget!

      Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar?

      //Christine

      Radera