fredag 21 mars 2014

Influensa och muskelvärk...


Ja, inte händer det mycket här inte.... Åkte på en rejäl influensa med riktigt hög feber och muskelvärk from hell! Jag har inte haft influensa på flera år och hur kan jag få influensa som äter lågkolhydratkost och en massa vitaminer och kosttillskott?! Jo, jag har inte skött om min sömn och inte min stress heller! I måndags kände jag redan lite i halsen att något var på gång, men jag tränade på som vanligt... och i tisdags kröp det på ännu mer.

Hur bra jag än sköter mig med kost och motion, så är det jätteviktigt att man får rikligt med sömn och sömn av bra kvalitet! Stressnivån har varit på topp också ända sedan årets början, men jag har ju bara mig själv att skylla! Immunförsvaret går då ner och jag blir en lätt måltavla för alla sjukdomar...

Hur blir man frisk? Ja, egentligen är det ju vila, dricka mycket vatten och vänta ut sjukdomen, men ett husmorstips är att skiva färsk rå vitlök och äta det rätt upp och ner. Jag provade det igår och det sved i halsen och jag började svettas som en gris. Dock vaknade jag imorse utan feber... hade i och för sig badat och simmat i svett under hela natten, så någonting hände där?! haha


Rå vitlök
Värst har varit muskelvärken i hela kroppen.... ryggen är som Agda 90 år och nacken likadan! Speciellt på morgonen kan jag inte ta mig upp ur sängen innan jag tvingat mig själv att stretcha ut skinkorna (nej inte så alltså) för att mjuka upp musklerna som fäster i höftkammen... nacken knakar och har sig också. Nu vet jag hur det känns att bli gammal! ;)

Ett annat trick är att överdosera C-vitamin, men inte alla tabletterna på en och samma gång för då får man diarré (vilket våran lärare Jonas fått erfarenhet av) haha. Nä, man ska sprida ut doserna under hela dagen. Och tyvärr hjälper det inte med C-vitamin brustabletter! Dom rinner rakt igenom kroppen utan att vitaminerna tas upp.

Under min utbildning pratade vi lite om kolloidalt silvervatten! Finns att köpa på MM Sports. Har inte provat det själv, men många säger att det hjälper.
"IONOSIL är ett mineralkosttillskott som ger kroppenett välbehövligt tillskott av det viktiga spårämnet silver.Det är påvisat att kroppen behöver silver för ett välfungerande immunförsvar. Silver är sedan antikens dagar känt för att ha goda bakterie- svamp- och virusdödande egenskaper.  Ett dagligt intag av ett par teskedar med kolloidalt silver med styrkan 10 ppm,ger ett tillskott av ca 100 mikrogram silver. Detta motsvarar ungefär vad vi fick i oss via kosten för 100 år sedan, då våra åkrar inte var lika tomma på mineraler som dom är idag."



Hoppas på att vara frisk igen och kunna köra igång med träningen på måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar