måndag 3 mars 2014

Apropå deffen

Deff? Jodå, I´m still going strong sedan vi (jag och min dotter Emelie) startade i lördags! Det är lågkolhydratkost, men tyvärr äter jag inte lika mycket fett som en normal lchfkost innebär.

Jag har fokus på väldigt högt proteinintag, eftersom jag tränar väldigt tung styrketräning 4 ggr/veckan och jag vill behålla all min muskelmassa vid deffen. Det som händer då är att man går ner i fettvikt plus att jag orkar träna väldigt hårt fast jag går på underskott av kalorier (det här gäller alltså min kropp). Högt proteinintag gör även att min kropp bränner mer kalorier, eftersom det går åt mycket energi att bränna protein. Protein är det livsmedlet som mättar bäst och längst av både fett och kolhydrater! Dock behöver min kropp fett också och det får den. Inga lightprodukter eller lågfettkost här inte och jag rekommenderar er andra att äta ordentligt med fett. Var inte rädda för fettet! Det jag kör nu är extremt och inte en livsstil att hålla fast vid vid en längre period (inte för mig iaf).

Gårdagens underbara middag bestod av pulled rostbiff (som hade gottat till sig i ca 9-10 h i min fina Crock-Pot) tillsammans med blomkålsmos gjord med kokosgrädde istället för med grädde.


Jo, jag vet att jag sa att jag skulle skippa att räkna och väga min mat, men jag har väldigt lätt för att överäta (som så många andra) även fast jag skulle vara mätt. Därför måste jag begränsa mig och mitt kcal intag som ligger på 1500 kcal/dag. Dom flesta kalorierna kommer från proteinet. Kolhydrater får jag i mig av grönsakerna och fettet av lite smör, kokosfett, ost eller kokosgrädde. Inga mejerier, bär eller nötter alls. Kommer nog att skippa 5:2 dieten. Jag blir så jäkla lättirriterad, tappar ork och blir allmänt deppig. Vi får se om jag tar fram den dieten mot slutet av deffen för att finlira lite.

Idag har jag haft vilodag och den var välbehövd efter 5 dagars träning på raken! Har även plattat tuttisarna för första gången... haha. Mammografi! Jag fyllde ju 40 år bara för en månad sedan och då får man kallelse. Lite nervöst, men det gick bra :)

Imorgon tänkte jag skriva upp och visa hur en deffdag i matväg ser ut. Kom ihåg att jag känner min kropp ganska väl vid det här laget och har ätit lchf i snart 4 år. Jag kan köra många olika varianter av lågkolhydratkost under året som går beroende på vad mitt mål är.

Tjingeling och håll motivationen uppe! Allt går bara man bestämmer sig för det!

2 kommentarer:

  1. Tufft av dig att köra på ytterligare en till deff, imponerad är jag och följer med spänning hur det går för dig!!
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att det är så himla roligt och jag ser ju resultat :) Nu vet jag att om 8 veckor kommer jag att ha magrutor (eller en antydan till det) ;) Det är värt att kämpa lite extra för!

      Radera