tisdag 11 mars 2014

Deff eller bantning?


Åh, vad roligt det är med kostrådgivningen och att coacha mina klienter :) Älskar det även fast jag gör det gratis för tillfället... hehe. Var bara tvungen att nämna det!

Tänkte bara berätta hur det går med min deff och jo tack, det går bara bra! Min dotter och jag körde igång samtidigt, men innan jag går in på hur vi äter så undrar ni säkert hur jag kan tillåta min dotter att "banta".

Att deffa betyder att man bränner bort underhudsfettet och minskar sin fettvikt, så att man får mera muskeldefinition. Men man måste ha tillräckligt stor muskelmassa att definiera fram annars är det ingen vits. Viktigast under deffen är att fortsätta att styrketräna, så att tillväxthormonerna stimuleras och att man bibehåller sin muskelmassa även under kaloriunderskott. Att banta blir man oftast bara en mindre format av sig själv och har samtidigt tappat muskelmassa tillsammans med fettet. Ok, ni kanske tycker att deffa är att banta iallafall, men sak samma.

Min dotter fyller 17 år om några månader och har kört tung styrketräning tillsammans med mig i ett år. Hon gav upp sockret för ca 6 månader sedan och mår otroligt bra. Hon har blivit otroligt stark och byggt på med muskler under ett års tid. När hon fyller 18 år vill hon vara med i body fitness och tävla, därför vill hon nu testa på en deff och känna på om hennes karaktär och psyke klarar av detta. Många tjejer i hennes ålder tänker säkert på att hoppas att kilona rasar, men det enda hon tänker på är att behålla sina muskler för att hon vill inte bli en "skinny/fat"! Hon vill inte att kilona ska rasa utan det är spegelbilden som gäller. Kilona är bara ett mått för henne att det går åt rätt håll!

Dock ser jag skillnad i våra "deff dieter". Hon med mycket proteiner, lite mer kolhydrater än lchf (ca 100-110 g) och nästan inget fett och jag med lika mycket proteiner som hon, lite mer fett och nästan inga kolhydrater! Hon är mera lättirriterad och sugen på allt..... Jag däremot är lugn som en filbunke och inte sugen på någonting. Mätt och belåten! :)

Inne på andra veckan nu, men invägningen och mätningen föll precis in under lingonveckan, så det blev lite missvisande. Minskning dock, men inte så som jag hade hoppats på. Det blir en ny vikt och mätning kanske på fredag istället för på lördag.

Dagens matintag såg ut så här:

LUNCH: 150 g pulled beef med 20 g majonnäs, 100 g blomkål, tomat
MELLIS: proteinshake
MIDDAG: 5 skivor smörstekt aubergine med kycklingbröst skivor och ost på, cocktailtomater
EFTERRÄTT: För att få upp proteinet blev det blåbärsproteinpulver yoghurt (30 g blåbärs proteinpulver + 2 dl cocosgrädde mixas ihop med mixerstav)

Middagen idag med aubergine, kycklingbröstskivor och ost


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar