måndag 21 april 2014

Detoxkur

Vilken påsk det har varit... god mat, trevligt sällskap, kanon väder och träning (lite mindre än vanligt, men helt ok) :) Det har varit otroligt skönt med så många dagars ledighet!

Nu ska jag berätta om mitt lilla nya projekt med mig själv som börjar imorgon! Ja, ni vet ju att gillar att experimentera med mig själv ;)


Jag har varit väldigt stressad under hela hösten (min utbildning) och även efter det nya året som gjort att jag sovit dåligt och haft ett väldigt högt påslag av kortisol (stresshormon) vilket i sin tur förhindrar viktminskning.


Det är bra att rensa kroppen på gifter minst en gång per år, därför gör jag nu en detox kur på 10 dagar.




Varför detox när jag äter lågkolhydratkost? Jo, eftersom jag tränar väldigt mycket och tungt har jag valt att äta mycket högre andel proteiner än vad som kanske vanligtvis rekommenderas i den vanliga lchf kosten. Väldigt mycket protein mättar ju iof och hjälper till med muskleltillväxten, men den gör kroppen lite försurad också.

Det handlar i grund och botten om att kroppen ska hantera pH-balansen i vävnad och organ – detta i förhållande till hur vi lever och vad vi äter – och att blodet ska hålla ett pH-värde på runt 7,4. Men problemet är att mer och mer av det vi äter i större utsträckning idag är syrabildande. Det betyder att maten när den bryts ner bildar olika syror forforsyra och svavelsyra. Kroppen kan inte på egen hand göra sig av med dessa syror – de behöver basiska ämnen för att kunna neutraliseras och lämna kroppen med hjälp av urinet.



Fördelar med detox är:
  • Mer energi
  • Bättre sömn
  • Viktnedgång
  • Starkare immunförsvar
  • Mer ork
  • Färre celluliter
  • En välfungerande mage
  • Slätare hy
  • Vackrare hår
Jag kommer inte att göra fruktsmoothisar (fruktsocker) utan det blir mest gröna grönsaks smoothisar med pumpakärnor, chiafrön, spirulina, glutamin, clorella, vetegräs, ingefära, citron m.m. Även hallon, blåbär och havtorn smoothisar ingår i min detox. Till lunch och middag äter jag en råkostsallad med en massa gröna härliga grönsaker. Kokosfett är en självklarhet i min detox och det startar jag min dag med :) 

Gröna blad och grönsaker är fullproppade med skyddande ämnen som vitaminer, mineraler, spårämnen, enzymer, flavonoider, klorofyll och fytokemikalier.

Jag kommer att helt avstå från koffein och sötningsmedel.

Jag har detoxat förut med Citronsaftkuren i 10 dagar som består av cayennepeppar, citron, vatten och ekologisk natur/lönnsirap. Dock innehåller den kuren bara kolhydrater och jag vill prova på att detoxa utan en massa socker.

Jag kommer att skriva mina recept här dag för dag, så att ni kan följa mig under mina 10 dagar. Det här ska bli spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar