torsdag 24 april 2014

Detox Dag 3

Energin verkar finnas där även utan koffeinet :) Jag är glad att jag "avgiftar" mig från koffeinet, eftersom jag använt väldigt höga doser varje dag. Koffein kan ge påslag av kortisol (stresshormon) vilket det definift har gjort med mig och vad vi även vet är att kortisol är fettinlagrande (bukfettet). Det finns rikligt med kortisolreceptotet i fettet kring buken.

KOFFEIN
Kaffe (koffein), socker och tobak triggar igång det sympatiska nervssystemet vilket ökar nivåerna av kortisol. Den vanligaste typen av stimulansmedel är kaffe. Halveringstiden för en kopp kaffe som innehåller koffein är ca 6 h. Tar du t.ex. en kopp kaffe som innehåller ca 400 mg koffein kl. 16.00 så har du fortfarande 200 mg koffein i blodet kl. 22.00. Sex timmar senare i den psykologiska och immunsystemets reperationsfas har du 100 mg koffein i blodet som stimulerar dina binjurar att producera kortisol. Man bör i och med det undvika koffeinhaltiga drycker efter lunch.


MIN DETOX DAG 3 
Min morgon shot består av det vanliga.... luktar illa och det tar emot att dricka detta varje morgon, men det är väldigt nyttigt för min kropp!


Till lunch hade jag tagit med mig rödbetor som jag skulle koka.... blev så sugen på det redan igår :)


En liten mellis på frysta hallon, 1/2 avokade och lite pressad citron.


Köpte ett paket med färska jordgubbar på väg hem och åt upp dom redan i bilen.... mums! Sedan hade jag ingen aptit resten av kvällen, så när dom andra åt middag satt jag och tittade på. Vid 20-tiden kände jag att jag måste få i mig någonting (även fast jag inte var hungrig), så jag kokade lite lätt broccoli och spenat. Hoppas att aptiten kommer igång imorgon igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar