torsdag 4 september 2014

Träning - ett måste eller avkoppling?

Åååh vad jag älskar att träna och att få äta den kost som får mig och min kropp att må bra! Jag verkligen brinner för att träna. Jag har tränat ända sedan barnsben och det har liksom fastnat i ryggmärgen. För mig är träning avkoppling från den annars så stressiga vardagen.... Avkoppling för dig kanske är att sätta dig ner och läsa en bra bok eller bara slappa framför TV:n? Och vet du vad? Vi får ut exakt samma känsla fast vi gör det på olika sätt.... avkopplande.... avstressande.... :)

Jag tränar för att det är så jäkla roligt! Självklart vill man se bra ut, men för mig är det inte därför som jag tränar. Visst har jag ett mål just nu att tajta till kroppen lite efter sommaren för att kläderna ska sitta bättre, men fortfarande är syftet med min träning att ha kul! Samma sak med vad det gäller kosten, så när jag äter strikt, så mår hela min kropp bättre. Jag blir piggare, sover bättre, mindre svullen i magen och min psoriasis försvinner nästan helt.

Jag har tänkt att börja springa ett par gånger i veckan, men det tar emot.... Jag tycker inte att det är roligt och syftet med min träning är ju att ha roligt, så varför ska jag göra det? OK, jo jag vet att det är bra för hjärtat osv., men jag tycker att jag har hyfsat bra kondis med vilopuls under 60 osv.... Ni skulle testa att köra riktigt tung styrketräning. Ni anar inte vilken pulshöjning som sker när man lyfter tungt? Speciellt vid marklyft och knäböj ligger min puls otroligt högt. Jag är helt genomsvettig efter ett sånt pass....

Igår körde jag ett riktigt bra styrkepass. Känner mig otroligt stark och har faktiskt börjat tänka på ifall jag ska bli medlem i styrkelyftnings klubb och ev. börja tävla i det? Jag älskar ju att tävla.... gammal spjutkastare som jag är ;) Jag ska suga på den karamellen ett tag.

Här är iaf några av dom tunga övningarna som vi körde igår. Rätt nöjd faktiskt! :)

Benpress: 8x230 kg, 8x230 kg, 8x260 kg
Snabba marklyft: 8x80 kg, 8x80 kg, 8x85 kg

Benpress: 8x260 kg


2 kommentarer:

  1. Haha har vi lite samma tänk med bloggskrivandet idag? Det där med att det ska vara roligt :-) Just idag kändes allt lite motigt och jag bara spyr på vissa feelgoodbloggar, livet är inte en dans på rosor det ska gudarna veta, och just det där med att man faktiskt inte måste om man inte vill alla dagar :-)
    Tycker du är jätteduktig som kör på :-)

    Var "hemma hos dig igår" eller vi åkte igenom Bromma och var på Solvalla, det kändes som om det var nära dig :-)
    kram/MariaG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tänkte på mig! ;)
      Har svarat dig på din blogg...

      Kram

      Radera