måndag 29 juli 2013

Varför så kroppsfixerad?

... eller inte? Många kanske undrar varför jag väljer att lägga ner så mycket tid och energi på kost och träning, men det är mitt stora intresse. Det har alltid varit så. Jag har alltid tränat så länge jag minns. Började med tiokampen när jag var mindre än 10 år gammal och sen friidrott och ridning. När man kom upp i tonåren, så började vi med styrketräningspass i friidrotten och jag tyckte det var kul att bli starkare och kunna öka på vikterna. Det i sin tur gav resultat i mina kastgrenar :)


Nu är mina barn så pass stora och självgående och har inte behovet av mig som mamma dygnet runt utan dom har sina egna intressen. Då väljer jag att lägga ner ca 5 timmar i veckan på träning istället för att glo på tv eller sitta framför datorn. Kosten tar inte lång tid eller fokus. Jag behöver inte egentligen hålla på och planera med LCHF, eftersom jag inte behöver äta 6 mål om dagen. Så enkelt!

När vi var i Turkiet i en vecka och jag "unnade" mig av allt, så märkte jag hur min kropp började må sämre och sämre av alla kolhydrater. Jag fick sämre hy och porerna blev större, jag blev tröttare och hängigare och framförallt var jag konstant sugen och hungrig. Jag är verkligen avundsjuk på alla som kan äta allt, men med måtta. Jag är tyvärr inte en av dom. Jag klankar inte ner på ViktVäktarna, Cambridgekuren, Nutrilett osv. Jag vet att dom fungerar, men dock inte för alla. Hur många gånger har inte en medlem i Viktväktarna återkommit år efter år för att ta bort sina överflödiga kilon igen? Eller dom på Cambridgekuren? Du går ner, men snart går du upp dom igen? Varför? Lätt att tappa kilon, men svårt att behålla den nya vikten?

Många som varit överviktiga mestadels av sitt liv har någon form av sockerberoende eller matmissbruk. Och om man då fortsätter att mata sin kropp med olika former av socker, så blir det en kamp resten av llivet, jojobantning! Jepp, jag har varit där nästan hela mitt liv. Nu skiter jag i vikten och tränar för att förbättra min styrka  och fysik. Förbättra min kropp. Inte att efterlikna någon annan. Och med den kosten som jag valt som livsstil håller jag mitt sötsug och matmissbruk i schakt!

Jag älskar att pressa min kropp på gymmet. Jag älskar att experimentera med maten. Jag gör det för att jag mår så otroligt bra! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar