onsdag 3 juli 2013

Kosttillskott

Min frulle
Bli inte förskräckta nu för att min frukost ser ut på det här sättet... haha. Jag har ju ätit periodisk fasta hur länge som helst och då blir min första måltid lunchen som är efter kl 12, men frukosten består av alla dessa kosttillskott.

När jag vaknar tar jag alla mina kosttillskott som min kropp mår bra av. Jag ska berätta vad det är jag tar. D-vitamin som är livsviktig för mig är inte med. Har paus nu under sommaren, eftersom man får D-vitamin från solen :)

Min frukost:
Omega 3 (4 kapslar) - nyttiga fetter för hjärnan
ALA (2 om dagen) - aminosyra och kraftfull antioxidant, sänker blodsockret och främjar fettförbränningen, förbättrar musklernas upptag av kolhydrater och kreatin
ALC (2 om dagen) - aminosyra som ökar ATP, musklernas förråd av kortvarig explosiv energi, kan göra kroppens celler mer mottagliga för kroppsegna hormoner, har kraftfull antioxidant verkan.
Magnesium - bra när man tränar och speciellt när man äter LCHF/Paleo. Oftast kan man få just Magnesiumbrist. Är ett mineral som är bra för benstommen, muskler, nerver, proteinsyntesen, immunförsvaret
Selen med E-vitamin - en antioxidant
B-vitamin - stimulerar bland annat ämnesomsättning, immunsystem och celldelning
DIM - balanserar och höjer dom nyttiga och bra östrogen hormonerna
Probimage - nyttiga magbakterier för immunförsvaret (ätit dom under antibiotikakuren och en tid efter)
Phosphatidylserine (3-4 om dagen) - fungerar som antistress och för ökad koncentrationsförmåga, jag som har lätt att få stresshormonet kortisol (som för övrigt lagrar fett) så är det här bra kosttilsskott som tar ner stresshormonerna
Citicoline - ökar dopaminet i hjärnan och fungerar lite som Phosphatidylserine, en kombo av dom två är bra
Tranbärsextrakt - förebyggande mot urinvägsinfektion
Vitamin Sport (2 olika kapslar) - ett multivitamin för dom som tränar mycket och tungt, hög dos med mineraler och vitaminer

Innan träningen tar jag PWO (PreWorkout) för att få en energikick och som är prestationshöjande. Det finns massor av olika ute på marknaden. Tar även en 1/2 tsk Tyrosine som kan bidra till ökad ämnesomsättning, minska känslan av stress och öka den mentala skärpan.

Under träning tar jag BCAA. Det är som proteinpulver fast den här går ut i blodet mycket snabbare. Vanligt proteinpulver får en verkan först efter flera flera timmar och är bra att ta efter träningen. BCAA är grenade aminosyror som gör att du kan träna hårdare, längre och intensivare samtidigt som återhämtningen förbättras under och efter träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar