måndag 29 april 2013

Periodisk fasta

Nu har jag en resa igen... tjohoo :) Men det var inte det jag skulle skriva om utan Periodisk fasta.

"Periodisk fasta är en toppväxel för dig som vill maximera form och fitness. Periodisk fasta slimmar till magen, ökar fettförbränningen och kalibrerar aptiten. Dessutom är det hälsosamt till tusen! Men det är förmodligen inte heller en lösning för alla..."


"Vad betyder periodisk fasta?
Periodisk fasta heter Intermittent fasting på engelska och betyder att du medvetet växlar mellan tidsfönster av ätande och fastande - och ofta förskjuter proportionen mellan dessa så att fastefönstret ökar och ätfönstret minskar. Du behöver inte träna för att få bra effekter av periodisk fasta, men effekterna verkar bli bättre när den kombineras med träning. Du får effekter av periodisk fasta oavsett vad du äter, men effekterna blir bättre på lågkolhydratkost än på traditionell kolhydratrik kost. Framför allt blir din upplevelse av periodisk fasta bättre på lågkolhydratkost."
Källa: http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta

haha... så snygg ;)
 
Det finns många olika upplägg av periodisk fasta, men så här äter jag: Jag går upp kl 5.45 på vardagar när jag ska jobba. Dricker då ett glas vatten och tar mina tillskott: Omega 3, D-vitamin, Multivitamin och Magnesium. Kommer till jobbet kl 7.30 och dricker en kopp svart kaffe. Vid 9-fikat dricker jag en till kopp svart kaffe och kl 12 lunchtid äter/dricker jag min första måltid som oftast består av en Magic Bullet Coffe. Sen dricker jag kaffe igen vid 15-fikat och när jag kommer hem från jobbet vid 17-tiden, så tar jag lite aminosyror innan träningen och är på gymmet oftast mellan 18-19 och sen efter det blir det middag (en vanlig lchf/paleo middag). Mitt "ätfönster" är mellan kl 12-20, men ibland kan det bli lite senare också typ till kl 21 (oftast mina träningsdagar). Dock äter jag aldrig innan kl 12 och min kropp har vant sig vid det och jag är inte hungrig förräns först då. Då har jag alltså fastat från kl 20 dagen innan till kl 12 dagen efter (16 h). Funkar för mig, men funkar det för dig?

Man skulle kunna tro att jag är orkeslös och helt matt när jag ska åka och träna efter att inte ätit något på ca 6 h, men ni kan inte ana hur mycket energi jag har när jag kliver in på gymmet! Prova Periodisk fasta ni med :)

2 kommentarer:

  1. När jag gick fullt ut på LCHF så såg mina dagar ut så där, jag var aldrig hungrig förrän framåt lunchtid och drack bara kaffe på morgonen...så jag har alltså kört P.F utan att veta om det ;-)
    kramMariaG

    SvaraRadera