måndag 23 juni 2014

MCT olja

Jag nämnde ju förut om att jag börjat använda MCT olja. Jag vill ha min lilla dos varje dag. Varför? Jo, jag ska förklara detta för er.

Vad är MCT?
“Medium Chain Triglycerides” 6-12 kolatomer stora fettsyror byggda av glycerol! De här fettsyrorna behöver inte brytas ned utan åker rakt ut i blodet & kan användas som energi på sekunden! De mest aktiva fettsyrorna i MCT är kaprylsyra och laurinsyra som har extremt hälsofrämjande effekter!

Hur fungerar MCT?
Inom kategorin mättat fett finns exempelvis medellånga fettsyror (MCT) och långa fettsyror (LCT-fett). De långa fettsyrorna tas, precis som andra typer av fett, upp i tunntarmen och transporteras via blodet och lymfvätskan ut till vävnaderna i kroppen. Där de omvandlas till energi eller lagras i fettväven.

Till skillnad från andra typer av fett behöver inte MCT gallsyra för att tas upp av kroppen. Istället tas MCT-fettsyrorna upp snabbt och utan någon energikostnad.

MCT är med andra ord en snabb och lättillgänglig energikälla som ger dubbelt så mycket energi än kolhydrater!

– Perfekt för dig som vill undvika kolhydrater eller skära ned på dem.

Inom sjukvården används MCT vid behandling av undernärda samt vid problem med näringsupptaget.



Body Science Pure MCT Oil har en neutral smak och passar utmärkt till sallader, pastarätter och olika typer av drinkar/smoothies. MCT olja klarar även värme och kan användas i matlagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar