torsdag 8 maj 2014

Pulverdieter


Nu är jag inne i en "mood" där jag granskar lite olika bantningsmetoder som finns där ute! Fortfarande säger jag det jag sa igår att alla väljer sina metoder själva och jag respekterar allas val!

Vill bara vara tydlig med att när jag berättar om dessa dieter, så går jag till mina egna erfarenheter och hur jag har upplevt dessa dieter. Alla är unika och era berättelser och upplevelser skiljer sig säkert från mina.

Den här gången tar jag upp pulverdieter. En "quickfix"! Jag har själv provat detta hundratals gånger och det fungerar! Inget konstigt med det! Kilona bara rasade när jag drack pulver shakes. Hur mådde jag under tiden? Rätt ok faktiskt. Vad hände efter avslutad kur? Jag gick upp mina kilon igen. Är det fel på mig eller är det fel på dieten? Både och skulle jag säga. Jag ska förklara varför.

Pulverdiet eller VLCD (Very Low Calorie Diet) som det också kallas går ut på att det enda man äter eller i detta fall dricker är pulver shakes i ett visst antal dagar, veckor eller tom månader beroende på hur stor övervikt man har. Oftast om man kör ren kur (inga bars), så håller man sig till runt 500 kcal/dag. 

Jag själv har nog kört max 3 veckor rakt av och tappade ca 7 kg! Dom första dagarna är alltid svårast och jobbigast. Man är hungrig, kan få huvudvärk, yrslig, tänker konstant på mat och när man ska få dricka sin nästa shake, trött och hängig. Om man har klarat av dom 3-5 första dagarna, så brukar det värsta vara över. Det bara flyter på och hungers känslorna minskar. Detta beror på att kroppen börjar producera ketoner och man kommer in i ketos.

En pulverdiet har jag alltid sett som en "quick fix"! Det går snabbt att gå ner i vikt och du bryter ett dåligt ätbeteende (för stunden). Dock går man oftast upp alla kilon igen efter att man börjat äta vanlig mat. Nu säger jag inte att detta händer alla, men det har hänt mig. Man försöker att äta "nyttigt" efter kuren, men efter ett tag är man tillbaka där man började OM man inte tar tag i det som är den egentliga orsaken till varför man går upp i vikt. 



Hur mycket jag än kämpade med att hålla mig till en "nyttig" och hälsosam livsstil, så gick det inte. Jag som var matmissbrukare och sockerberoende kunde inte förstå varför jag jämt gick och var sugen på allt och vikten som bara fortsatte att öka? När vikten hade ökat med ca 5-7 kg, då var det dags att börja med en ny kur igen! Ibland hejdade jag mig inte förrän jag hade lagt på +10 kg och varje gång jag gjorde ett "quick fix", så ökade jag i vikt och till slut stannade jag på en vikt på 96 kg! Jag hade bantat mig tjock! 

Om du läser innehållsförteckningen på dessa pulverkurer, så är det inte så värst nyttiga ingredienser, men min definition av nyttigt kan ju skilja sig från din. Och oftast när man vill gå ner i vikt bryr man sig inte så mycket om innehållet, bara man går ner i vikt och fortast möjliga!

Här listar jag upp några av pulverkurerna som går att köpa i vanliga affärer. Och jag har testat alla dessa märken också, men som jag skrev, så brydde man sig inte om innehållsförteckningen när fokuset låg på viktminskning.....

Nutrilett - Sojaprotein, fruktos (innehåller vete), sojafiber, kakaopulver (kakao, kaliumkarbonat), emulgeringsmedel (sojalecitin), sojafettpulver (sojaolja, glukossirap, mjölkprotein, pentanatriumtrifosfat, trikalciumfosfat, naturliga aromer), mineraler (trinatriumcitrat, kaliumklorid, trimagnesiumcitrat, trikalciumcitrat, trikalciumfosfat, natriumklorid, järnfumarat, zinksulfat, kopparglukonat, mangansulfat, natriummolybdat, kaliumjodid, kromklorid, natriumselenit), torkad glukossirap (innehåller vete), aromer (choklad, banan, koffein), stabiliseringsmedel (guargummi, xantangummi), vitaminer (L-askorbinsyra, nikotinamid, DL-alfa-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, pyridoxinhydroklorid, riboflavin, tiaminhydroklorid, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyra, D-biotin, fyllokinon, kolekalciferol, cyanokobalamin), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), maltodextrin, dextrin, glycerol, färgämne (sockerkulör), stabiliseringsmedel (gummi arabicum). Innehåller sockerarter och sötningsmedel. Innehåller en fenylalaninkälla.

AllevoSkummjölkspulver/skummetmelkpulver, sojaproteinisolat, havrefiber, fruktos, fettreducerat kakaopulver, mjölkprotein (kalciumkaseinat), rapsolja, cikoriatrotfiber (inulin), arom (choklad (innehåller vete och laktos), banan), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi), sojalecitin, salt, sötningsmedel/sØtstoff (sukralos), mineraler (kaliumcitrat, kaliumklorid, magnesiumoxid, natriumklorid, zink/sink-glukonat, järn(II)fumarat, kopparglukonat/cuprigluconat, manganglukonat, kaliumjodid,  ammoniummolybdat, kromklorid/chromichlorid, natriumselenit), vitaminer (L-askorbinsyra, nikotinamid, D-α-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, riboflavin, pyridoxinhydroklorid, tiaminmononitrat, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyra, D-biotin, fyllokinon/phylloquinon, kolekalciferol, cyanokobalamin).

NaturdietMjölkprotein, sojaprotein, fruktsocker, maltodextrin, havrefiber, mineraler (kalium, klorid, natrium, kalcium, fosfor, magnesium, järn, zink, mangan, koppar, jod, molybden, krom, selen), kakaopulver (6%), vegetabilisk olja (sojaolja), aromer, oligofruktos, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi), klumpförebyggande medel (trikalciumfosfat), sötningsmedel (acesulfam-K), vitaminer (vitamin C, niacin, vitamin E, pantotensyra, vitamin B6, riboflavin, tiamin, vitamin A, folsyra, biotin, vitamin K, vitamin D, vitamin B12).



Det jag vill säga är att ta tag i problemet som ligger till grund med din övervikt och granska dig själv, så kommer du garanterat att lyckas behålla din nya vikt. Om du inte gör det, så kommer du alltid att få "kämpa" med din vikt och det spelar ingen roll hur många pulverkurer eller vilka dieter du väljer att köra utan att ändra din livsstil!

Sedan behöver man ju inte alltid ha så bråttom med att gå ner i vikt. Låt det ta den tid det tar och samtidigt kan man ju njuta av den goda och mättande maten som tex lågkolhydratkost erbjuder! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar