onsdag 5 februari 2014

Apropå resultat


Jag har funderat på en sak. Att alla kroppar är unika och alla kroppar svarar olika på dieter, träning osv. Mitt resultat efter 30 dagar med svett, tårar och slit kanske är minimal jämfört med någon annan som kanske också kört en "challenge" på 30 dagar.

Man måste tänka på ålder, om man fött barn, om man jojobantat i hela sitt liv, hormonell status, genetiken osv. Jag tycker och blir oftast lite besviken på mig själv att så mycket tid som jag lägger ner på att göra allting rätt, dvs skötea kosten och träningen, så vill det sig inte riktigt med det resultatet som jag önskar att få.

Jag har jojobantat ända sedan tonåren och förstört min kropp på det viset. Även om jag nu skött min kost (utan jojobantning) i nästan 4 år, så håller den sig kvar i ett minne av dom svåra bantnings tiderna.

Jag har ganska lätt att bygga muskler, men även väldigt lätt att lägga på mig fett. Speciellt, så vill inte min kropp släppa på fettet utan att jag måste ta en fajt med den. Min kropp tänker hela tiden ifall det är en ny svältkur på gång och då är det bäst att hålla i reserverna.

Nu har jag nog fått lite mer balans i mina hormoner genom att äta lågkolhydratkost, men den kommer även lätt i obalans genom stress.

Jag har stressat mig igenom hela förra hösten med pluggandet och nu är det mitt nya företag som tar tid samtidigt som jag sköter mitt vanliga heltidsjobb och försöker att hinna med träningen. Stress är inte bra för kroppen och det vet ju alla. Stresshormonet "kortisol" är fettinlagrande, så att stressa mindre i vardagen borde alla göra. Det är inte alltid så lätt, men försöka kan man ju!

Jag har accepterat (eller tvingat mig själv att acceptera) att det tar lite längre tid för mig att komma dit jag vill, men min vilja och motivation är så stark att jag vet att jag kommer att lyckas! "Never give up!"


2 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt, alla är vi unika, och det är väl det som är det fina i kråksången :-D
    Man kan bara tävla mot sig själv, så är det bara :-D Tycker du är jätteduktig och framförallt är jag avundsjuk på att du klarar av att skippa vågen! Jag har ju haft vågfobi, men nu klarar jag av att väga mig 1 gång iveckan och det känns som om min vågfobi är borta...nästan iallafall :-)
    kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, man "tävlar" bara mot sig själv!

      Jag har också varit helt fanatisk med vågen, men sen jag släppte den, så mår jag så mycket bättre i "knoppen" och har blivit av med stressen som den orsakade i mitt liv :) Vilken frihetskänsla! :)

      Radera