måndag 22 april 2013

LCHF/Paleo kosten

Jag kommer inte att gå in på och förklara exakt vad LCHF är för något. Det är bara att Googla, så kan man läsa om det. Här finns även en bra länk.

Om Paleo kan jag kortfattat berätta att det även kallas för Stenålderskosten. Det liknar LCHF, men man utesluter mejeriprodukterna (förutom smör). Man äter dock rotfrukter och även vanlig frukt. Där har jag hittat en LCHF variant av Paleo där jag inte äter frukt eller rotfrukter, eftersom dom triggar igång mitt ohälsosamma ätbeteende.

Vet att många som äter LCHF äter på det här sättet, alltså bara tar bort mejerierna. Jag har en tendens att överäta mejerier och då passar dom inte in i mitt liv just nu iaf (ev, undantagsvis på helger eller vid speciella tillfällen).

Bra tips är att testa att gå över till Paleo om vikten står still med vanlig LCHF kost och man gör allting rätt, men man har hamnat i en platå. Då är det bra att utesluta mejerierna ett tag och se om man får fart på viktminskningen igen!


2 kommentarer:

  1. Kanske, kanske kan jag komma igång igen...äter LCHF frukost..ägg/tonfisk/majonäsgegga, gott, sen ballar resten av dagen oftast ur....vi får se, har supersvårt att låta bli godiset....maten klarar jag av..men sockersuget, det är kämpigt...vi får se. Skönt att ha dig här, jag kommer besöka dig varje dag, var så säker!
    kramisar/MariaG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första tiden är alltid jobbigast. Att behöva stå emot allt det söta, MEN när man väl kommit över den där magiska tröskeln brukar det där med sötsuget bara helt mystiskt försvinna och man kan stå emot vad som helst :)

      Du har ju gjort det här tidigare och vet att du grejar det igen!

      Radera