onsdag 7 maj 2014

Mättande Dag med ViktVäktarna


Innan jag börjar mitt inlägg vill jag bara säga att jag respekterar alla som kämpar med att gå ner i vikt med olika dieter... Det är ett eget val och man har oftast valt ett sätt som man tror passar en bäst! Jag kommer inte att döma dig som person bara för att du inte valt att följa lågkolhydratkost/paleo... Det är din kropp! Dina val!

Nu ska inlägget handla om ViktVäktarna. Jag har själv varit medlem på och av i flera omgångar och lyckats med att gå ner i vikt, men aldrig lyckats att hålla jämnvikten. Vågen har alltid vänt åt fel håll igen efter ett tag. Dålig karaktär eller? Nä, sockerberoende och matmissbrukare.... det är vad jag har varit under hela mitt liv.

Nu vet jag hur kroppen fungerar och reagerar på olika livsmedel och jag har lagt ner en massa timmar på näringsfysiologi, näringslära osv under min utbildning till lic. kostrådgivare, så i dagsläget skulle jag själv aldrig gå tillbaka till ViktVäktar tiden igen. Visst blev jag av med mina överviktskilon, MEN inte mitt sockerberoende eller matmissbruk och det var därför jag inte lyckades hålla överviktskilona borta! Först när jag hittade lågkolhydratkost för nästan 4 år sedan har jag blivit av med sockerberoendet och matmissbruket :)

Nu har ViktVäktarna kommit med ett nytt koncept som kallas för "Mättande Dag"! Det är för dom som inte vill, orkar eller som tycker att det är jobbigt att räkna ProPoints.

Du har den dagliga ProPoints ransonen, men du behöver varken väga, mäta maten eller räkna dina ProPoints. Du ska äta dig mätt och kan i princip äta hur mycket du vill, så länge du äter från "Mättande Dag" matlistan med dom tillåtna livsmedlen! HÄR ser ni vad som finns på den listan! Du ska dock begränsa intaget av vegetabilisk fett till 2 portioner/dag alltså en portion är 1 tsk vegetabilisk olja, 1 tsk margarin/2 tsk Lätta, 1 tsk hackade nötter eller 1 tsk frön. 

Detta är ju jättebra system för alla att lära känna igen sina hungers- och mättnadskänslor och att verkligen sluta äta när du är mätt! Eller? Ska man bli lite ohungrig, mätt eller proppmätt? Var går gränsen för dig? Måste jag äta två portioner för att känna mig mätt och några skivor grovt rågbröd till det (det brödet som står på matlistan för mättande mat)? Pasta ingår också i matlistan som du kan äta obegränsat av tills du blir mätt.


Här ringer mina varningsklockor tyvärr! Jag var en pastaälskare förut och kunde äta bara pasta med ketchup till middag om jag kände för det. En riktig matmissbrukare som alltid överätit det mesta (om jag inte kämpade med någon ny diet förstås). Visste jag när jag blev mätt? Nej! Och jag blev bara sugen på annat gott efter bara någon timme...

Hur är det med dom som kanske har hormonrubbningar dvs. svårt att känna när dom är mätta eller inte kan skilja på hunger och sug?

"Här kan ni läsa ett jättebra inlägg av Anna Hallén om vad som påverkar mättnadskänslor, hunger osv.

Jag har svårt att förså hur detta skulle kunna fungera för en som är matmissbrukare eller sockerberoende? Berätta för mig ni som klarar av denna  metod och som går ner i vikt. Inte bara vätskekilona utan ni som fortsätter att gå ner vecka efter vecka.... Jag vill veta och förstå!

Jag ber ännu en gång om ursäkt ifall jag trampat någon på tårna med mitt inlägg, men jag vill lära mig att förstå hur just denna metod kan fungera. I min värld och med min bakgrund som jojobantare får jag inte ihop det.

Alla bantningsmetoder fungerar. Det vet jag, men jag vill veta hur man mår under tiden.... blir det en kamp varje dag eller är det så att man blir mätt och belåten och då är det lättare att hålla sig till denna diet?

2 kommentarer:

  1. Har gått ner 12 kilo på 4 månader genom att äta mättande dag. Man äter inte hur mycket som helst. Tex tar jag 1 dl fullkornspasta till måltiden sedan fyller jag på med grönsaker. Jag som har varit sockerberoende och fikat varje dag har blivit av med mitt sockerberoende. När jag vill ha något gott till kaffet tar jag och skivar ett äpple, in i mikron 2 min och sedan på med kanel och lättkeso. Mums! Eller så steker jag en pannkaka på 1 ägg, en banan och 1/2 dl havregryn och serverar med bär till. VV och mättande dag är det bästa som hänt mig men det passar säkert inte alla. Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Jah har oxå varit viktväktare under många år men mättande dag har verkligen gjort det lätt och jag äter nästan helt normalt men räknar inte point. Jag rör mig mycket, promenerar, och kan genom det även om jag vill ta ngt extra ibland utöver mättandedag. Funkar utmärkt!

    SvaraRadera